Current State of Health Education at The University Level in Mexico

Authors

Keywords:

Healthy universities, health education, health promotion, analysis, Personal care

Abstract

Currently, health education in Mexico is a topic of capital importance to train future professionals efficiently and competently to face the personal and work world, due to the characteristics of social and community improvement that permeate it. , derived from this is that there are cases of universities that in fact already look at health education as a subject more incorporated into their university curriculum, an action that brings with it professionals increasingly more qualified to develop the tools of education. health not only in a theoretical way but in a practical and active way in all the areas in which they perform, for this purpose we present below through the logical historical method and the bibliographic analysis of articles, magazines and websites specialized in our topic presenting a tour of the work that is being presented regarding this educational aspect to answer the question: Will this subject be given the same importance as others? For what was mentioned above, the information collected will be analyzed and final ideas will be reached through a series of advantages and justification of the so-called "healthy universities".

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambrosio, R. (2021). La promoción de la salud en estudiantes universitarios. Gaceta FacMed UNAM. Recuperado de https://gaceta.facmed.unam.mx/index.php/2021/04/30/la-promocion-de-la-salud-en-estudiantes-universitarios/

Arroyo, H., & Rice, M. (Eds.) (2009). Una nueva mirada al movimiento de universidades promotoras de la salud en las Américas. Puerto Rico: Organización Panamericana de la Salud.

Banco Mundial. (1999). Educational change in Latin America and the Caribbean. Social and Human Development. Washington D.C. Recuperado de http://www.fmmeducacion.com.ar/Sisteduc/Banco/bmeducamerica.pdf

Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. (2014). Recuperado de http://acreditacion.cs.buap.mx/docs/Carpeta5/Apendice5.6.2.pdf

Gama Celaya, H. J., Matos Columbié, Z. C., Campo, L. A., & Kaurova, O. (2022). Health education in the university context in the post-pandemic stage. Open Science, 4(4), 174-185. https://doi.org/10.51632/2658-7939_2022_4_4_174

Lange, I., & Vio, F. (2006). Guía para Universidades Saludables y otras instituciones de educación superior. Santiago: Productora Gráfica Andros Limitadas. Recuperado de https://uchile.cl/dam/jcr/guiausal.pdf

López-Bárcena, J., & González, M. (2003). Modelo universitario de salud integral, en la Universidad Nacional Autónoma de México. Cuernavaca: Instituto Nacional de Salud Pública. Recuperado de http://www.ejournal.unam.mx/rfm/no48-6/RFM48602.pdf

Machado, J. (2001). La universidad saludable. Revista de Ciencias Humanas, 26. Recuperado de https://libros.usc.edu.co/index.php/usc/catalog/download/254/325/5130?inline=1

Meda, R., De Santos, F., Palomera, A., & Del Toro, R. (2012). Educar para la salud en Educación Superior: Tendencias y desafíos. Rev Educ Cienc Salud, 9(2), 86-94. Disponible en: http://www2.udec.cl/ofem/recs/anteriores/vol922012/esq92b.pdf Consultado el 16 de abril de 2018.

Oblitas, L. (2010). Psicología de la salud y calidad de vida (3ra ed.). México D.F.: Cengage Learning.

Organización Mundial de la Salud – OMS y UNICEF. (1978). Declaración sobre atención primaria de la salud. Alma-Atta, Rusia, septiembre 6-12.

Organización Panamericana de la Salud – OPS. (1978). Declaración Alma Ata. Conferencia internacional sobre atención primaria de la salud. URSS: OPS. Recuperado de http://www1.paho.org/spanish/dd/pin/alma-ata_declaracion.htm

Organización Mundial de la Salud – OMS. (2002). Informe sobre la salud en el mundo. Reducir los riesgos y promover una vida sana. Recuperado de

Prevenimss. (2007). Propuesta de modelo nacional de Universidad Saludable. México. Universidad de Colima.

Secretaría de Salud Bienestar Social de Colima. (2013) Recuperado de https://saludcolima.gob.mx/images/documentos/02_Especialidad_de_Educaci%C3%B3n_Integral_en_Salud.pdf

Taylor, S. (2007). Psicología de la salud (6ta ed.). México D.F.: McGraw-Hill/Interamericana Editores, S.A.

Published

2024-03-01

How to Cite

Acosta Campos, L., & Gama-Celaya, H. J. (2024). Current State of Health Education at The University Level in Mexico. Iberoamerican Journal of Health and Social Research, 2(1), 36–42. Retrieved from https://iberoamericanjournal.unison.mx/index.php/ijhsr/article/view/8

Issue

Section

Artículos

Metrics